دنیای اینترنت وتجارت

بازارسکه و طلا وکسب درامد

دنیای اینترنت وتجارت

بازارسکه و طلا وکسب درامد

چگونه با نوسانات ارز وطلا پولدار بشیم

  • ۰
  • ۰

تفاوت معامله‌گری و سرمایه‌گذاری

ما معتقدیم معامله‌گری (تریدینگ) و سرمایه‌گذاری با هم تفاوت دارند. سرمایه‌گذار کسی است که یک دارایی را با هدف نگهداری چندماهه یا چندساله خریداری می‌کند و هدفش کسب سود از طریق نوسانات کوتاه‌مدت نیست.

بیشتر بخوانید: آموزش اصول سرمایه گذاری (اینفوگرافیک)

در حالیکه هدف معامله‌گر، کسب سود از نوسانات ریز و درشت سهم در بازه‌های کوتاه‌مدتی مانند روزانه و چندساعت است.

به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن بازارها در کوتاه‌مدت، معامله‌گری نسبت به سرمایه‌گذاری نیازمند دانش و مهارت بیشتر است. زیرا نزولی یا صعودی بودن روندهای کوتاه‌مدت را سخت‌تر می‌توان تشخیص داد.

بطور مثال اگر شما امروز سکه طلا بخرید و یکسال دیگر بفروشید، به احتمال خیلی زیاد سود خواهید کرد. چندان مشکل نیست که صعودی بودن قیمت سکه را در یکسال بتوانید تشخیص دهید.

اما از سمت دیگر، تشخیص روند قیمت سکه در چندساعت آینده یا چند روز آینده مشکل‌ است.

این موضوع در سایر بازارها از جمله سهام، ارزهای دیجیتال، آتی زعفران و کالاهای دیگر صدق می‌کند.

ما در این بخش از بورسینس یک راهنمای جامعی برای معامله‌گری ارائه می‌کنیم و به سرمایه‌گذاری نمی‌پردازیم، با این حال برخی از نکات این مطلب می‌تواند برای سرمایه‌گذاری موفق نیز مفید باشد. می‌توانید راهنمای سرمایه‌گذاری را در این مطلب بخوانید.

ویژگی‌های یک معامله‌گر موفق

وقتی صحبت از ویژگی‌های افراد موفق می‌شود، مطالب زیادی می‌توانید در مورد رازهای موفقیت در کار و زندگی بیابید. اغلب ویژگی‌های عنوان شده شامل تمرکز، اشتیاق، اعتماد به نفس، قابلیت تصمیم‌گیری و موارد اینچنین هستند.

این موارد صحیح است.

ولی در مورد تریدینگ، ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد. بهتر است قبلا از ورود به تریدینگ، بررسی کنید که آیا دارای این ویژگی‌ها هستید؟ و در صورتی که تصمیم قطعی برای ورود به تریدینگ گرفته‌اید چه ویژگی‌هایی را باید در خود رشد دهید؟

 

ویژگی تریدرهای موفق و ناموفق

ویژگی 1: داشتن نظم و انضباط کامل

انضباط و نظم در معامله‌گری به چه معناست؟ این ویژگی همانند تمیز و مرتب بودن لباس یا داشتن ظاهر و رفتار صحیح و چیزی که در مدارس ابتدایی آموختید نیست.

منضبط بودن در معامله‌گری به معنای این نیست که روزانه 100 درصد زمان را پای کامپیوتر صرف کنید، بلکه معادل رعایت کلیه اصول و قواعد ترید است.

منضبط بودن در معامله‌گری به معنای متعهد بودن به بهبود روزانه در معامله‌گری است. باید به معامله‌گری به عنوان یک فعالیت جدی برای کسب سود بنگرید.

شما نمی‌توانید بگویید در معامله‌گری کمی منضبط هستم. یا شما منضبط هستید یا نیستید. این قضیه مانند حامله بودن یا نبودن خانم‌هاست. یک خانم نمی‌تواند بگوید کمی حامله هستم.

به عبارت دیگر منضبط بودن یا نبودن معادل صفر یا یک بودن است و هیچ حد وسطی وجود ندارد.

ویژگی 2: عطش و تمایل همیشگی به یادگیری

بازارها همواره در حال تغییر هستند.

همیشه روندهای جدید، استراتژی‌های متفاوت و ایده‌های تازه در این صنعت شکل می‌گیرد. باید اطمینان حاصل کنید که نسبت به این تغییرات انعطاف‌پذیری و آمادگی مناسب را دارا هستید.

اینترنت، دسترسی به این روندها و تغییرات را بسیار آسان کرده است.

ویژگی‌ 3: پذیرش زیان‌ها و یادگیری از آنها

همه معامله‌گران ضرر می‌کنند و شما نیز باید ضرر کردن را به عنوان یک واقعیت بپذیرید. برخی از افراد با توجه به ذهنیتی که از قبل داشته‌اند به هیچ عنوان قادر به هضم زیان مالی نیستند.

پول این افراد همیشه در بانک بوده و با کوچکترین زیان مالی برآشفته می‌شوند. در صورتی که چنین افرادی قصد ورود به حوزه معامله‌گری دارند باید ذهنیت خود را تغییر دهند.

وقتی می‌گوییم “همه ضرر می‌کنند” منظورمان تریدهای موفق نیز هست. اما تفاوت تریدرهایی که موفق می‌شوند با افرادی که از بازار خارج می‌شوند، این است که موفق‌ها در یادگیری از ضررها استاد شده‌اند و ضرر را به عنوان یک جزء از فعالیت‌شان قبول کرده‌اند.

یادگرفتن از ضررهای قبلی، تریدهای موفق را قادر می‌سازد ضررها را کاهش و سودها را افزایش دهند.

ویژگی 4: عدم دنباله‌روی

تریدهای شما منعکس کننده شخصیت شماست. استراتژی‌های دیگران نیز برای خودشان مناسب است.

نباید کاری که شخص دیگری کرده را دنبال کنید. باید وقتی بگذارید تا بازار را درک کنید، به اهداف شخصی خود در ترید بنگرید و با تمایلی که برای ریسک کردن دارید از ناحیه امن خود خارج شوید.

از دیگران یاد بگیرید ولی کپی‌کننده محض نباشید.

اگر سبک شخصی خود را در ترید دنبال نکنید، احتمال کمی وجود دارد که در بلندمدت موفق و خوشحال باشید.

باید بتوانید فکر کردن برای خودتان را یاد بگیرید. دنبال کردن خبرها و رویدادها در رسانه‌های مختلف خوب است اما باید اطمینان حاصل کنید تصمیمات شما از خودتان نشات گرفته و تحت تاثیر چیزهایی که خوانده‌اید یا توصیه‌های دیگران گرفته نشده است.

باید آنقدر یاد بگیرید که خودتان بتوانید تصمیمات خرید و فروش را اتخاذ کنید و مسئولیت آن تصمیمات را نیز بر عهده بگیرید.

ویژگی 5: ترید پیشگیرانه و مدیریت احساسات

به عنوان یک تریدر باید درک کنید که احساسات شما بزرگترین دشمن شما هستند. واکنش بیش از اندازه و احساسی به رویدادها می‌تواند بسیار مخرب باشد.

احساسات را نمی‌توان از بین برد. یک تریدر موفق، احساسات خود را می‌پذیرد و آنها را مدیریت می‌کند. تریدر موفق می‌داند چگونه زمانی که ترس یا حس طمع به او دست داده، رویکردی معقولانه در پیش بگیرد.

ترید پیشگیرانه (Proactive) یعنی به جای واکنش نشان دادن به رویدادها، بازار را از طریق دانسته‌های قبلی درک کنید.

ویژگی 6: گسترش یادگیری

فقط یک جنبه از معامله‌گری را فرا نگیرید، می‌توانید به دنبال یادگیری امواج الیوت، الگوهای هارمونیک و بسیاری دیگر از روش‌هایی باشید که در آنها مهارت ندارید.

یادگیری سایر بازارها نیز در حرفه‌ای شدن شما نقش دارد. مثلا اگر در آتی سکه معامله می‌کنید، بازار سهام و ارزهای دیجیتال را نیز به دانش خود بیفزایید.

باید نحوه کارکرد بازارها و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر را درک کنید، به این ترتیب تصمیمات بهتری در خرید و فروش‌ها خواهید گرفت.

یادبگیرید، حتی اگر در ابتدا خیلی سخت باشد و چیزی متوجه نشوید.

گاهی اوقات وسوسه خواهید شد کنار بکشید که این موضوع طبیعی است. اگر تصمیم راسخ برای حرفه‌ای شدن گرفته‌اید باید در هر حال به کار خود ادامه دهید.

ویژگی 7: صبر داشتن و فروتنی

یک معامله‌گر حرفه‌ای خیلی سریع ضررهای خود را محدود می‌کند ولی برای سیو سود عجله‌ای ندارد. تازه‌کارها معمولا وقتی یک معامله وارد سود می‌شود فوری آنرا می‌بندند زیرا ترس دارند سودشان از بین برود.

ثروت در چند هفته یا چندماه بدست نمی‌آید، باید بطور آهسته با پیاده‌سازی استراتژی صحیح معاملاتی جمع شود.

بنابراین معامله‌گر حرفه‌ای صبر دارد و علاوه بر مداومت در کار، دست به خرید و فروش عجولانه نمی‌زند.

ممکن است فروتن ماندن در زمانی که موفقیت‌هایی بدست آورده‌اید سخت باشد، اما این ویژگی نیز از جمله ویژگی‌های معامله‌گران موفق است. آنها هیچ‌گاه غرور و تکبر بیش از حد ندارند.

سبک‌های تریدینگ

بسیاری از افرادی که به ترید علاقه‌مند می‌شوند ابتدا از طریق سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی با این زمینه آشنا شده‌اند. هدف از سرمایه‌گذاری، ایجاد ثروت در بلندمدت است.

سرمایه‌گذاری بلندمدت اغلب از طریق خرید سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و ETF ها انجام می‌شود. در این  سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران برای گرفتن تصمیمات سرمایه‌گذاری، نوسانات کوتاه‌مدت را نادیده می‌گیرند و به روند بلندمدت می‌نگرند.

پس از سال‌ها و حتی ده‌ها، ارزش مبالغ سرمایه‌گذاری شده در بیشتر مواقع افزایش می‌یابد و بازدهی مثبتی برای سرمایه‌گذار به همراه می‌آورد. بازدهی‌های بلندمدت با اثر سود مرکب که از سود نقدی سهام یا سود پرداختی صندوق‌ها بدست آمده افزایش می‌یابد.

اغلب افراد با این شیوه سرمایه‌گذاری به دنبال ایجاد ثبات و درآمد برای بازنشستگی خود هستند.

سودهایی که از معامله‌گری بدست می‌آید به عنوان درآمد شناخته می‌شود زیرا می‌توان آنرا در بازه‌های زمانی منظم کسب کرد. ولی سود سرمایه‌گذاری را نمی‌توان درآمد دانست، زیرا بازدهی واقعی سرمایه‌گذاری در بلندمدت است.

موفقیت در سرمایه گذاری در بلندمدت

بازه‌های زمانی

کسب سود در معامله‌گری از طریق خرید در قیمت پایین‌تر و فروش در قیمت بالاتر بدست می‌آید و خرید و فروش‌ها در زمان نسبتا کوتاهی انجام می‌شود.

بازه زمانی خرید و فروش، متناسب با سبک معامله‌گری می‌تواند از چند ثانیه تا چندماه باشد. در جدول زیر می‌توانید 4 سبک معامله‌گری اصلی و دوره‌های زمانی هرکدام را مشاهده کنید.

  • ۹۸/۱۰/۰۲
  • رضا موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی