دنیای اینترنت وتجارت

بازارسکه و طلا وکسب درامد

دنیای اینترنت وتجارت

بازارسکه و طلا وکسب درامد

چگونه با نوسانات ارز وطلا پولدار بشیم

  • ۰
  • ۰

بهترین راه خرید سهام در بورس تهران: راهنمای قدم‌به‌قدم

بهترین راه خرید سهام در بورس

خرید و فروش سهام در بورس تهران رفته رفته علاقه مندان بیشتری را به سمت خود جلب می‌کند.

از دلایل جذابیت خرید سهام به عنوان یک سرمایه‌گذاری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • امکان خرید اینترنتی و آنلاین سهام
  • عدم نیاز به شرایط خاص
  • عدم نیاز به سرمایه بالا (حداقل هر سفارش فقط 100 هزارتومان است)
  • سهولت در فروش سهام
  • امکان فعالیت در هر زمان و هر مکان (به دلیل اینترنتی بودن فرایند)

گرچه روند بهبود ساختارها و قوانین بورس به کندی پیش می‌رود، اما آن روز دور نیست که بورس ایران نیز در رده بورس‌های برتر جهان قرار گیرد.

مفهوم سهام

اساسا مفهوم سهام چیست؟

یک سهم از یک شرکت، بخشی از مالکیت آن شرکت است بنابراین زمانی که شما یک برگه سهم از شرکتی را داشته باشید، به معنای این است که مالکیت شما در آن شرکت به اندازه یک سهم است.

تعداد سهام شرکت‌های بزرگ در بورس تهران بسیار زیاد است.

بطور نمونه، در لحظه نگارش این مطلب:

  • شرکت نفت بهران به 2.6 میلیارد (2,600,000,000) برگه سهم تقسیم شده است.
  • شرکت ایران خودرو به 15.3 میلیارد (15,300,000,000) برگه سهم تقسیم شده است.
  • شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان به 40.5 میلیارد (40,500,000,000) برگه سهم تقسیم شده است.

تعداد سهام هر شرکت با انجام افزایش سرمایه از محل «آورده نقدی سهامداران» یا از محل «سود انباشته» بیشتر می‌شود. بنابراین این تعداد برگه سهم در طول زمان رشد کرده و به این رقم رسیده است.

با این اوصاف اگر شما بخواهید بطور مثال مالک 5 درصد از شرکت ایران‌خودرو شوید، باید 5 درصد از 15.3 میلیارد برگه سهم این شرکت را خریداری کنید. قیمت هر برگه سهم ایران خودرو و قیمت سایر سهام را می‌توانید در سایت tsetmc.com ببینید.

همچنین تعداد سهام هر شرکت نیز همراه با سایر جزییات معاملات، در سایت ذکر شده قابل رویت است.

تعداد برگه سهام ایران خودرو

 

برای اینکه مفهوم واقعی سهام و انواع آن را بدانید توصیه می‌کنیم این مطلب را بخوانید: منظور از سهم دقیقا چیست؟

اگر مفهوم سهام را کاملا درک کرده‌اید، سوال دیگری که برای شما پیش خواهد آمد این است که خرید سهام چه مزایایی دارد.

مزایای خرید سهام

با جذب‌شدن سرمایه‌گذاران به بورس بطور کلی اقتصاد کشور نفع می‌برد، گذشته از تمام این منافع، خرید سهام برای شما که قصد دارید در بورس سرمایه‌گذاری کنید دو نفع اساسی دارد:

منفعت اول – هر شرکت در پایان سال مالی خود طبق تراز مالی‌اش، سود یا احیاناً ضرر حاصله را اعلام می‌کند و هر سهام‌دار به میزان سهم خود، بخشی از سود شرکت را بدست می‌آورد. این سود در قالب سود نقدی سهام  (که به آن DPS می‌گویند) به حساب سهامدار واریز می‌شود.

چند نکته وجود دارد:

  • گاهی اوقات شرکت‌ها نمی‌توانند هیچ سود نقدی تقسیم کنند. دلایل عدم تقسیم سود نقدی متعدد است، مثلا عدم وجود نقدینگی کافی در شرکت، نیاز به نقدینگی برای اجرای پروژه‌های جدید، نامناسب بودن عملکرد شرکت، تغییرات گسترده در صنعت و قوانین که باعث کم‌شدن سود شرکت شده و….
  • میزان سود نقدی شرکت فقط در مجمع عمومی عادی سالیانه که هر سال فقط یکبار برگزار می‌کنند تعیین می‌شود.
  • برخی از شرکت‌ها حتی با وجود سودآوری خوب، درصد زیادی از سود ساخته شده را پرداخت نمی‌کنند.
  • سود نقدی به ازای هر برگه سهم است، مثلا اگر شرکتی اعلام کند بابت هر سهم 400 تومان سود نقدی پرداخت می‌کند و شما 10,000 سهم آن شرکت را داشته باشید، جمعا 4 میلیون تومان سود نقدی سالیانه به شما تعلق می‌گیرد.
  • شرکت‌ها نحوه پرداخت سود به سهامداران را طی اطلاعیه‌ای رسمی اعلام می‌کنند.
  • اگر سهامدار یک شرکت در یک سال یا سالیان متمادی سود نقدی خود را از شرکت دریافت نکند، این سود نزد شرکت به امانت باقی خواهد ماند و از بین نمی‌رود. سهامدار می‌توان در هر زمان تقاضای دریافت مطالبات خود را داشته باشد.

منفعت دوم – به واسطه پتانسیل، توانائی و برنامه‌ریزی‌هائی که هر شرکت دارد ارزشی که بازار (یا به‌عبارت عام‌تر مردم) بر سهام آن شرکت می‌گذارد تغییر می‌کند. بالا رفتن ارزش شرکت یعنی بالا رفتن قیمت سهام و افزایش قیمت سهام نسبت به زمان خریداری آن، عایدی دیگر نصیب سرمایه‌گذار می‌کند ( که به انگلیسی Copital gain گفته می‌شود).

چند نکته وجود دارد:

  • شما ممکن است با افزایش یا کاهش قیمت سهام سود یا ضرر کنید ولی تا زمانی که سهام را نفروخته‌اید سود یا ضرر شما اصطلاحا محقق نشده است.
  • افزایش یا کاهش قیمت سهام به عوامل زیادی بستگی دارد و گاهی اوقات با افزایش سود یک شرکت، قیمت سهام رشد نمی‌کند یا رشد بسیار کمی حاصل می‌شود.
  • قیمت سهام صرفا براساس عرضه و تقاضا در بورس تهران مشخص می‌شود، بنابراین قیمت سهام شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس معامله می‌شوند کاملا مشخص است.
  • اغلب اوقات معاملاتی پرحجم در سهام اکثر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس وجود دارد و از لحاظ نقد کردن سهام یا خرید آن، مشکلی وجود ندارد.

مطلب مرتبط: سرمایه گذاری در بورس چه مزایای دارد؟

حداقل خرید سهام

از نظر قانونی شما می‌توانید حتی 1 برگه سهم از یک شرکت را خریداری کنید ولی به خاطر اینکه اینکار نه برای شما و نه برای کارگزاری منفعتی ندارد معمولا اینکار انجام نمی‌شود.

در حال حاضر بخش بزرگی از معاملات سهام از طریق اینترنت و با سامانه معاملات آنلاین انجام می‌شود. در این سامانه‌ها حداقل مبلغ هر سفارش 100 هزار تومان است. به عبارتی امکان خرید سهام با 100 هزار تومان نیز وجود دارد.

بورس محدودیتی برای خرید سهام در نظر نگرفته است و تا زمانی که سهامی برای خرید وجود دارد، شخص می‌تواند آنرا با قیمت بازار خریداری کند.

قیمت بازار نیز همانطور که اشاره کردیم از طریق عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

با وجودی که حداقل خرید سهام 100 هزار تومان است، با این مقدار کم خرید نمی‌توان انتظار سودآوری بالایی را داشت.

سودی که ممکن است شما از بابت افزایش قیمت سهام بدست آورید بصورت درصد است و طبیعتا هر چقدر مقدار سرمایه شما بالاتر باشد، سود و ضرر احتمالی نیز بالاتر خواهد بود.

ساده است:

20 درصد از 100 هزارتومان = 20 هزار تومان سود یا زیان احتمالی

20 درصد از 100 میلیون تومان = 20 میلیون تومان سود یا زیان احتمالی

بنابراین اگر به فکر خرید سهام شرکت‌های پتروشیمی، خرید سهام شرکت‌های پالایشی و نفت، سهام شرکت‌هایی مانند همراه اول و های‌وب یا خرید سهام بانک‌های بزرگ کشور مانند بانک پاسارگاد، بانک ملت و هستید، در ادامه این آموزش با بورسینس همراه باشید تا نحوه خرید سهام را نیز توضیح دهیم.

آموزش خرید و فروش سهام بصورت آنلاین

خرید سهام در بورس تهران در حال حاضر بصورت آنلاین و بدون نیاز به حضور در تالار بورس مقدور است. اینکار به راحتی پرکردن یک فرم در سایت کارگزاری انجام می‌شود.

اما قبل از اینکه بتوانید وارد سامانه معاملاتی کارگزاری شوید، باید در کارگزاری مربوطه افتتاح حساب را انجام دهید و کد بورسی بگیرید.

کد بورسی یک شناسه منحصر به فرد است و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس تهران را داشته باشند، لازم است برای دریافت این کد به یکی از کارگزاری‌های بورس مراجعه کنند.

برای دریافت کد بورسی شرایط خاصی نیاز ندارید و اینکار در حال حاضر هزینه‌ای نیز ندارد. فقط باید در نظر داشته باشید که برای دسترسی به معاملات آنلاین سهام، مدرک شما حداقل دیپلم باشد.

در مورد کدبورسی بیشتر بخوانید

البته خوشبختانه امکاناتی فراهم شده که حتی دریافت کد بورسی نیز بصورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه به کارگزاری مقدور است.

راهنمای دریافت کد بورسی غیرحضوری را اینجا بخوانید

پس از اینکه کد بورسی برای شما صادر شد، یک نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی به سامانه معاملات آنلاین برای شما پیامک می‌شود. آنگاه می‌توانید با این مشخصات به سامانه معاملاتی وارد شوید، مبلغی را بصورت آنلاین به حساب کارگزاری انتقال دهید و خرید و فروش سهام را آغاز کنید.

خرید سهام بصورت آنلاین به آسانی پرکردن یک فرم با چند فیلد است.

فرم خرید آنلاین سهام در بورس

1- نماد شرکتی که قصد خرید سهام آنرا دارید وارد می‌کنید (نماد شرکت‌ها را در سایت tsetmc.com می‌توانید ببینید).

2- قیمت سهام را وارد می‌کنید، (قیمت سهام در سامانه معاملاتی مشخص شده است).

3- تعداد سهام موردنظر (حجم) برای خرید را وارد می‌کنید. تعداد سهام موردنظر بستگی به این دارد که قصد دارید چندهزارتومان یا چندمیلیون تومان سهام بخرید. این تعداد بصورت خودکار در سامانه معاملاتی محاسبه و نمایش داده می‌شود.

3- دکمه ثبت سفارش را می‌زنید. در صورتی که در طرف مقابل سفارش، خریدار یا فروشنده با قیمت و حجم مدنظر شما وجود داشته باشد سفارش انجام می‌شود و در غیراینصورت سفارش شما بصورت در حال انتظار باقی می‌ماند.

تا زمانی که حداقل یک طرف مقابل، سفارش خود را ثبت کند و قیمت سفارش و حجم سفارش او مطابق با سفارش شما باشد. به این فرایند مچ شدن یا اصطلاحا order matching گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: روش انجام معاملات در بورس بصورت آنلاین

قوانین و اصطلاحات بورس

نکات ریز زیادی در خرید و فروش سهام وجود دارد. قوانین زیادی است که اگر برخی از آنها را ندانید ممکن است باعث زیان شما شود.

علاوه بر این، روش‌های سفارش‌گذاری، کار با سایت‌ها، ابزارها و سیستم‌های معاملاتی همگی نیازمند آموزش و یادگیری هستند.

بورس مانند هر شغل دیگری نیازمند اطلاعات صحیح است تا شخص سرمایه خود را از دست ندهد.

به همین دلیل ما بسته‌ای تهیه کرده‌ایم که این اصطلاحات و قوانین را بطور کامل شرح می‌دهد. برای مشاهده جزییات روی تصویر زیر کلیک کنید:

 

بهترین سهام برای خرید

بسیاری از افراد می‌پرسند، بهترین سهام برای خرید و سود کردن کدام است؟

کدام سهم را بخریم تا در مدت یکماه سرمایه‌مان دوبرابر شود؟

در مورد پیشنهاد خرید سهام، خیلی‌ از اشخاص صرفا به دنبال این هستند که سرمایه‌شان در کمترین زمان ممکن رشد چشمگیری کند. چنین افرادی، به احتمال قوی درصد زیادی از سرمایه‌شان را از دست می‌دهند چون معمولا گیر کلاهبردارها و شیپورچی‌هایی می‌افتند که در فروم‌ها و چت‌روم‌ها مشغولند!

نکته اینجاست که هیچ فرمول جادویی برای انتخاب بهترین سهام بازار وجود ندارد، هرکس وعده سودهای بزرگ و رویایی بدون زحمت را به شما داد، بدانید  به احتمال زیاد در حال فریب شماست.

چون هیچ‌کس نمی‌تواند بازار را پیش‌بینی کند، حتی اگر کسی اخباری داخلی از شرکت داشته باشد بازهم احتمال شکست وجود خواهد داشت.

سوالاتی مثل بهترین سهام کدوم است، واقعا آیا جوابی دارد؟

سهام  بیش از 600 شرکت در بورس و فرابورس تهران معامله می‌شود. آیا کسی واقعا همه این شرکت‌ها را از همه لحاظ تحلیل و بررسی کرده که بتواند بهترین سهام را به شما معرفی کند؟

مورد بعد در مورد پیشنهاد سهام این است که مشخص نیست شما قصد دارید چقدر سرمایه برای خرید اختصاص دهید؟ هدف شما از خرید این سهام، بلندمدت است یا نوسانگیری؟ ریسک‌پذیری شما چقدر است و چقدر تحمل زیان را دارید؟

از همه اینها گذشته، تکلیف تغییر مداوم بازار چه می‌شود؟ بازار هر لحظه به سمت و سویی حرکت می‌کند و اگر بازار به سمتی برود که سهامی که چنددقیقه پیش مناسب خرید بود، همین الان هشدار فروش را صادر کند تکلیف چیست؟

کانال‌ها و سایت‌های غیرحرفه‌ای زیادی هستند که سیگنال خرید صادر می‌کنند و پیشنهاد سبد سهام می‌دهند و در این مطلب درباره‌شان توضیح داده ایم: با سیگنال خرید و فروش سهام می‌تونیم سود مداوم داشته باشیم؟

معامله و خرید و فروش سهام در بورس

 توصیه می‌کنیم به دنبال سیگنال خرید یا راهنمایی گرفتن از دیگران نباشید. به پیشنهادات دیگران فقط به چشم شخصی آنها نگاه کنید.

راه‌حل

 به شما قول می‌دهیم بدون یادگیری به هیچ جا نخواهید رسید، ممکن است سود موقتی هم در بورس بدست آورید ولی این سود دائمی نخواهد بود و به احتمال قوی آن سود را هم در بازار از دست می‌دهید.

منابع یادگیری را ما در اختیارتان گذاشته‌ایم: پکیج آموزشی تحلیل سهام و بازار بورس

به جای اینکه به این فکر کنید چطور می‌توانم سرمایه‌ام را در پول چندبرابر کنم، روی این مورد تمرکز کنید که چطور می‌توانم در بورس یک معامله‌گر حرفه‌ای شوم. وقتی یک معامله‌گر حرفه‌ای شدید، کسب سودهای خوب از بازار نیز برای شما عادی خواهد شد. 

پس اول یادگیری، بعد اقدام – هیچوقت برای خرید سهام عجله نکنید، بازار بورس همیشه با پستی و بلندی‌ها  وجود دارد و هیچ وقت فرصت سود کردن از بین نخواهد رفت. بنابراین اشتباه است اگر تصور کنید با نخریدن سهام، فرصتی را از دست خواهید داد.

برای انتخاب بهترین سهام، چه چیزهایی باید فرا بگیریم؟

قیمت سهام تابعی از عرضه و تقاضاست، وقتی تقاضا برای یک سهم به اندازه‌ای قوی باشد که بتواند بر عرضه (فروشندگان) غلبه کند، قیمت سهم رشد می‌کند و برعکس، زمانی که قدرت فروشندگان بیشتر و عرضه زیادتر از تقاضا است، قیمت سهم افت می‌کند.

بنابراین اگر بتوان میزان عرضه و تقاضا در بازار را دانست و آنرا تاحدودی پیش‌بینی کرد، شانس موفقیت و یافتن بهترین سهام برای خرید افزایش می‌یابد.

پیش‌بینی عرضه و تقاضا و جهت حرکت بازار با یک روش تحلیلی به نام تحلیل تکنیکال انجام می‌شود.

افراد زیادی با تحلیل تکنیکال در بازار سعی می‌کنند مسیر آینده قیمت سهم را متوجه شوند. توجه کنید که در اینجا صحبت از احتمالات است و کسی نمی‌تواند به طور قطع بگوید که قیمت یک سهم افزایش می‌یابد و یا کاهش؛ و تحلیل تکنیکال ابزاری در دست معامله‌گر است تا قوی‌ترین احتمال را تشخص دهد.

نکته جالب این است که یک تحلیلگر تکنیکال، به هیچ عنوان به دنبال دلیل افزایش یا کاهش قیمت نیست، بلکه فقط به دنبال یافتن روندها، شکست‌های قیمت، نقاط حمایت و مقاومت است تا بتواند براساس آن، استراتژی معاملاتی خود را بچیند.

یار و یاور معامله‌گری که با روش تحلیل تکنیکال سهام را برای خرید انتخاب می‌کند، فقط نمودار قیمت و حجم معاملات است تا ابزارهایی مانند اندیکاتورها و اسیلاتورها را روی آن پیاده کند و تصمیم بگیرد که اکنون چه موقعیتی را باید اتخاذ کند: بخرد، بفروشد، سهم دیگری را بررسی کند یا اینکه به طور کلی باید منتظر بماند.

بنابراین توصیه ما به شما نیز است که تحلیل تکنیکال را فرا بگیرید.

روش یادگیری تحلیل تکنیکال برای انتخاب بهترین سهم

نحوه یادگیری تکنیکال بیشتر به خود شما و سبک یادگیری‌تان بستگی دارد. برخی از افراد هستند که با کتاب‌ها و برنامه‌های خودآموز شروع می‌کنند، تحقیق می‌کنند و خودشان پس از تمرین و تکرار، چیزی را فر می‌گیرند. ولی برخی دیگر نیاز به پرسش و پاسخ با یک مربی یا استاد را دارند و زیاد اهل نشستن و کتاب خواندن نیستند (گرچه برای یادگیری تکنیکال کتاب خواندن فعالیتی بسیار مهم است)

بنابراین با توجه به سبک یادگیری می‌توان از دوره‌های آموزشی، بسته‌های شامل DVD و جزوه، نرم‌افزارها، کتاب‌ها و یا حتی منابع موجود در اینترنت استفاده کرد. با توجه به تجربه‌ای که داریم، بسته آموزش تحلیل تکنیکال در 14 روز را به شما پیشنهاد می‌کنیم >>> جزییات بسته

روش‌های دیگر یادگیری تحلیل سهام

برای یادگیری تحلیل سهام، می‌توانید از کتاب‌ها شروع کنید. اوایل یادگیری، مسلما برخی عبارات و شکل‌ها و تعریف‌ها ممکن است برایتان نامفهوم و گیج‌کننده باشد که این طبیعی است. کم‌کم همه چیز برایتان آشنا خواهد شد.

بعد از اینکه کتاب‌ها را زیر و رو کردید، حتما به فکر فیلم‌های آموزشی، دوره‌های حضوری باشید، زیرا نحوه یادگیری بسیار تعاملی‌تر و با سهولت بیشتر همراه خواهد بود.

شاید برایتان سوال پیش بیاید چه کتابی بخوانید؟ همه کتاب‌ها خوب هستند و از هرکدام می‌توان مطالبی یاد گرفت، اما از بین کتاب‌ها، پیشنهاد می‌کنم این کتاب‌ها را از دست ندهید:

– تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه (جان مورفی)
– تحلیل تکنیکی نوین (محمد مساح)
– تحلیل بنیادی، تکنیکال یا ذهنی (مارک داگلاس)
– زندگی از راه داد و ستد در بازارهای مالی (الکساندر الدر)
– الگوهای شمعی ژاپنی (استیو نیسون)
– چگونه سهام سودآور را انتخاب کنیم؟ (مورنینگ استار)

– و…

نکته مهم: فراموش نکنید که در حین یادگیری، معاملات کوچکی (مثلا با 5 میلیون تومان) انجام دهید. چون صرفا خواندن کتاب و دیدن فیلم آموزشی هیچ کمکی به شما نمی‌کند و باید وارد معاملات شوید تا تجربه لازم را بدست آورید.

  • ۹۸/۱۰/۱۲
  • رضا موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی