دنیای اینترنت وتجارت

بازارسکه و طلا وکسب درامد

دنیای اینترنت وتجارت

بازارسکه و طلا وکسب درامد

چگونه با نوسانات ارز وطلا پولدار بشیم

  • ۰
  • ۰

نکته درباره سرمایه‌گذاری در بازار بورس که هر کسی باید بداند

 

 

بازار سهام یا بازار بورس از آن دسته بازارهایی است که افراد زیادی علاقه‌مند به فعالیت در آن هستند اما به دلیل اینکه ماهیت این بازار با ریسک همراه است، فعالیت در آن را برای افراد مبهم و چالش‌برانگیز کرده است. به طور معمول زمانی که بازار بورس با رونق مواجه می‌شود، مردم به این فکر می‌افتند که وارد این بازار شده و از نوسانات آن سود ببرند اما بر همگان مشخص است که بازار بورس بازاری خطرناک بوده و ممکن است سرمایه‌های کلان به طور ناگهانی در آن از بین بروند. برای بسیاری از مردم ورود به بورس به مثابه وارد شدن به جاده‌ای با مه غلیظ است که هر لحظه امکانم دارد به ته دره‌ای سقوط کنند و یا ماشین دیگری به آن‌ها برخود کند. ما در این مقاله قصد داریم به ده نکته مهم سرمایه‌گذاری در بازار بورس که هیچ‌کس به شما نمی‌گوید و برای ورود به این بازار باید آن‌ها را بدانید، اشاره کنیم. این ده نکته، مه موجود در جاده‌ی این بازارِ جذاب را کم و کم‌تر می‌کند و حرکت شما در این جاده را ممکن می‌سازد.

  1. تمام بازارها را به خوبی رصد کنید

بخش‌های مختلف اقتصادی همواره با یکدیگر مرتبط بوده و بر هم تأثیر می‌گذارند. درباره سرمایه‌گذاری در بازار بورس نیز اینکه شما صرفاً نگاه تک‌بعدی به این بازار داشته باشید و بازارهای دیگر را رصد نکنید، باعث می‌شود که نتوانید نوسانات بازار را به درستی تشخیص دهید. یک سرمایه‌گذار هوشمند باید تمام بازارهای ممکن را زیر نظر داشته باشد و به طور مثال اگر لازم شد، بر روی مسکن سرمایه‌گذاری کند و یا طلا بخرد و یا وارد بازار انرژی شود. در بازار بورس مانند هر بازار دیگری روزهای پررونق و روزهای راکد وجود دارد. خیلی خوب است که شما به عنوان سرمایه‌گذار هوشمند همواره بازار را زیرنظر داشته باشید. بازارهای دیگر چون املاک، پول، انرژی و کالا بر روی وضعیت اوراق بهادار تأثیر دارند، پس تنها به تابلوی معاملات خیره نشوید.

  1. برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس افق دیدتان را بلند کنید

داشتن دیدی بلندمدت در بازار بورس بسیار مهم است. اگر توقع دارید که در مدت چند هفته سود سالیانه حاصل از سپرده بلندمدت در بانک را کسب کنید، به هیج وجه وارد این بازار نشوید. به طور کلی زمانی که شما در یک بازار سرمایه‌گذاری می‌کنید، باید دید بلندمدتی داشته باشید. بیشتر شما می‌دانید که حساب‌های کوتاه‌مدت سود بالایی ندارند اما سپرده‌های یک، پنج و ده ساله سود بسیار بیشتری دارند. در بازار بورس نیز روال به همین شکل است. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که سود حاصل از حضور شما در بازار بورس باید بیشتر از سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر باشد تا رفتار شما عقلانی بوده و اقدامتان توجیه اقتصادی داشته باشد.

  1. کم‌ریسک‌های بورس را بشناسید

به طور قطع تمامی افرادی که در بازار بورس فعال هستند، تحلیل‌گر حرفه‌ای این بازار نبوده و شغلشان خرید و فروش سهام نیست. همین نکته نشان می‌دهد که اولاً ورود به این بازار اصلاً ترسناک نیست، دوماً روش‌های کم‌ریسکی برای افرادی که به طور کامل با این بازار آشنا نیستند، وجود دارد. اگر زمانِ مطالعه دقیق صورت‌های مالی را ندارید، اخبار شرکت‌ها را دنبال کنید و تا حدودی در جریان اتفاقات بازار باشید. اگر کد بورسی گرفته‌اید، می‌توانید از صندوق‌های ETF (صندوق‌های قابل‌معامله در بورس) استفاده کنید. این صندوق‌ها می‌توانند با درآمد ثابت یا صندوق سهام باشند. شاید با استفاده از این واحدها سود کمتری کسب کنید اما به هرحال ریسک کمتری نیز در انتظار شماست و مطمئن خواهید بود که پول شما در بازار پرپیچ و خم بورس از بین نخواهد رفت.

  1. سبد سهام خود را متنوع کنید

تحلیل دقیق بازار و پیش‌بینی صددرصدی آینده در توان هیچ تحلیل‌گری نیست. بنابراین باید برای کاهش ریسک تحولات آینده سبد سهام خود را متنوع کنید و از سهم‌های مختلف خرید کنید. تا اگر پیش‌بینیتان درباره یکی از آن‌ها درست از آب درنیامد، ناگهان تمام دارایی‌تان ازبین نرود و توسط سهام شرکت‌های دیگر این ریسک پوشش داده شود. این که برای این متنوع‌سازی چه کاری می‌شود انجام داد، گزینه‌های زیادی پیش رویتان قرار دارد و با توجه به روحیاتتان باید آن را انتخاب کنید. به طور مثال، ممکن است یک سهام‌دار برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس با متنوع‌کردن سبد خود به خرید چند سهم از صنایع مختلف بپردازد و یا ممکن است سهام‌داری دیگر، تمام سهم خود را از یک صنعت خریداری کند اما به جای یک شرکت فولادی، چند شرکت فلزی را در پرتفوی خود قرار دهد. همین‌طور سهام‌دارانی که شبیه به یک زنجیر از اکتشاف معدن، تا تولید فولاد و حتی خودروسازی و لیزینگ را در سبد خود قرار می‌دهند تا تمام سود بالادست و پایین‌دست را در اختیار بگیرند. این که به چه روشی برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس سبد خود را متنوع کنید، به روحیه خودتان بستگی دارد اما مهم است که یک سیاست برای متنوع‌سازی داشته باشید.

  1. زمانی که سهام یک شرکت را می‌خرید، بخشی از شرکت را خریده‌اید

زمانی که شما سهام یک شرکت را می‌خرید، به عبارتی مالک بخشی از آن شرکت می‌شوید و به طور مثال 5 درصد شرکت با تمام دارایی‌ها، بدهی‌ها، وجوه نقد، سودها و زیان‌ها، محصولات، موجودی انبار و... متعلق به شما خواهد بود. سهام‌دارانی هستند که قبل از خرید سهام یک شرکت از آن بازدید کرده و به تحقیق و بررسی می‌پردازند. مانند زمانی که می‌خواهند یک خودرو بخرند و کاملاً آن را بررسی می‌کنند.

  1. بورس را با بانک اشتباه نگیرید

بورس را با بانک اشتباه نگیرید. در بازار بورس شما پول خود را در جایی به صورت راکد نمی‌گذارید، بلکه با پولتان چیزی می‌خرید که قرار است برایتان کار کند و پول دربیارود. شما پول خود را به کسی نمی‌دهید بلکه بخشی از یک شرکت را با پول خود می‌خرید. این شرکت قطعاً کسب‌و‌کاری دارد و در بازار فعال است. زمانی که در کار خود سود کند، بخشی از این سود متعلق به شما خواهد بود و یا بالعکس اگر متضرر شود، شما نیز ضرر خواهید کرد.

  1. مفاهیم گرانی و ارزانی در بازار سهام متفاوت است

به این نکته باید توجه کنید که مفهوم ارزانی و گرانی در بازار سهام با آن‌چیزی که در بازارهای دیگر روال است، متفاوت بوده و تعریف جدیدی دارد. به طور مثال در بازار خرید و فروش اتوموبیل شما به‌راحتی می‌توانید، درباره گرانی یا ارزانی یک وسیله اظهار نظر کنید و بگویید ماشین 100 میلیون تومانی گران‌تر از خودرو 20 میلیونی است که این گرانی قاعدتاً به خاطر امکانات بیشتر ماشین گران‌تر است اما داستان بازار سهام متفاوت است. سهم 2000 تومانی لزوماً بهتر از سهم 200 تومانی نیست. چراکه ممکن است یک شرکت 12 هزار میلیاردی سهم خود را در قالب 60 میلیارد سهم در بازار عرضه کند و قیمت هر سهم بشود 200 تومان. اگر همین شرکت سهام خود را به 6 میلیارد تقسیم کند، قیمت هر برگه سهم می‌شود 2000 تومان. این درحالی است که ارزش شرکت تغییری نکرده است و همان 12 هزارمیلیارد است. بنابراین نمی‌توان از روی گرانی یا ارزانی سهمی نظر کلی درباره آن صادر کرد.

  1. بالابودن قیمت لزوماً نشانه کسب سود نیست

برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس بدانید افزایش قیمت یک سهم لزوماً اتفاقی خوب و پرسود و کاهش قیمت یک سهم نیز نشانه بدی نیست. باید به روند تغییر قیمت‌ها توجه کنید. ممکن است شرکتی سهامش در چند روز به دلایلی روند نزولی داشته باشد اما این به آن معنا نیست که به هیچ وجه نباید سهام آن شرکت را بخرید. به دیگر سخن سعی کنید، به هیجانات واکنش نشان ندهید و بیشتر به روند تغییر قیمت‌ها توجه کنید.

  1. خرید و فروش سهام یک حرفه است

معامله‌کردن سهام یک حرفه است و نیاز به آموزش دارد. همانطور که طراح گرافیست شدن، آرایشگر شدن و... نیاز به آموزش دارد. منابع خوبی برای یادگیری این حرفه وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید با یادگیری هرچه بیشتر این حرفه بازار را رصد کرده و آن را پیش‌بینی کنید و حتی در مراحل بعدی بتوانید به دیگران نیز در این زمینه مشاوره‌های کارساز ارائه دهید.

  1. برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس DPS را به خوبی بشناسید

شما می‌توانید در صورت کاهش قیمت سهام خود نیز همچنان سود کنید. در پایان هر سال شرکت‌ها سود خالص خودشان را محاسبه می‌کنند و سپس سودی که از هر سهم به دست آمده است را آنالیز می‌کنند. به این عدد EPS یا Earnings Per Share می‌گویند. درصدی از این سود محاسبه شده با توجه به تصمیم هیئت مدیره میان سهام‌داران تقسیم می‌شود. به این سود تقسیم شده DPS یا Dividend Per Share گفته می‌شود. این سود همیشه وجود دارد و در واقع شما به خاطر آن سهمی را می‌خرید. گران شدن خود سهم یک اثر جانبی برای سرمایه‌گذاری شما به حساب می‌آید. در نتیجه قبل از سرمایه‌گذاری باید بدانید که در طول یک سال چه میزان سود می‌کنید.

در آخر اینکه، برای سرمایه‌گذاری راه‌های بسیاری وجود دارد که باید بر اساس روحیه و ریسک‌پذیری خود یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید و بدانید همیشه سرمایه‌گذاری به هر روشی بهتر از پس‌انداز سرمایه است

  • ۹۸/۰۸/۲۵
  • رضا موسوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی