دنیای اینترنت وتجارت

بازارسکه و طلا وکسب درامد

دنیای اینترنت وتجارت

بازارسکه و طلا وکسب درامد

چگونه با نوسانات ارز وطلا پولدار بشیم

  • ۰
  • ۰
برای اینکه بتوانیم به خرید و فروش سهام بپردازیم باید به یک شرکت کارگزاری رسمی و عضو بورس اوراق بهادار مراجعه کنیم و یک کد بورسی دریافت کنیم.
مهمترین وظیفه کارگزاران دریافت سفارش خرید و فروش از سرمایه‌گذاران و انجام معامله برای آنان  است. بر اساس مقررات، انجام معامله سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس در خارج از سیستم معاملات بورس ممنوع است. بنابراین در حال حاضر در بورس اوراق بهادار مسیر اصلی سرمایه‌گذاری از طریق کارگزاران است. همه کارگزاران موظف به انجام وظایف خود در چارچوب قوانین و مقررات موجود هستند و سرمایه‌گذار می‌تواند برای خرید اوراق بهادار کارگزار خود را با توجه به معیارهایی از قبیل انجام به موقع سفارش، داد و ستد سهام با مناسب‌ترین قیمت و ارائه خدمات جانبی کارگزار انتخاب کند. از آن‌جا که دادوستد اوراق بهادار با استفاده از سامانه معاملات الکترونیکی انجام می‌شود، لازم است همه خریداران و فروشند‌گان دارای کد منحصر به خود باشند تا کارگزار بتواند براساس آن به خرید و فروش اوراق بهادار بپردازد. بنابراین هر سرمایه‌گذاری باید یک بار اقدام به دریافت کد سهامداری نماید. کد معاملاتی، شناسه‌ای 8 کاراکتری است که براساس مشخصات و اطلاعات فردی سرمایه‌گذار – از جمله کد ملی وی – و به صورت ترکیبی از حرف و عدد تعیین می‌شود. این کد در واقع از سه حرف اول نام خانوادگی و یک عددی تصادفی پنج رقمی، تشکیل شده است. کد معاملاتی سرمایه‌گذار منحصر به فرد است و هر سرمایه‌گذار یک کد معاملاتی دارد. دریافت کد معاملاتی از طریق کارگزار و با ارائه مدارک شناسایی(کپی شناسنامه و شماره ملی) امکان پذیر است. آن چنانکه اشاره شد دریافت کد سهامداری یکبار بصورت رایگان و حداکثر 48 ساعت توسط کارگزار صورت می گیرد. بعداز دریافت کد بورسی یا کد معاملاتی میتوانیم اقدام به خرید و فروش سهام کنیم.

خرید سهام :

افراد برحسب موقعیت خود می توانند به سه روش مراجعه حضوری به دفاتر شرکتهای کارگزاری و یا شعبه‌های آنها در نقاط مختلف کشور، مراجعه به سایت شرکت کارگزاری و از طریق سیستم پیام کوتاه شرکتهای کارگزاری جهت انجام معاملات خود با شرکتهای کارگزاری تماس بگیرند. در این قسمت نحوه خرید و فروش سهام با توجه به روش مراجعه حضوری شرح داده می شود:

بعداز دریافت کد بورسی برای خرید سهام باید یک فرمی که به آن فرم خرید سهام می گویند را تکمیل کنیم. فرم خرید سهام فرمی است که در آن مشخصات کامل خریدار – شرکت کارگزاری – نام شرکتی که میخواهیم سهام آنرا خریداری کنیم به همراه تعداد سهام و قیمت خرید آنها در آن قید میشود. در فرم خرید سهام مهمترین قسمت آن قسمت مشخصات سرمایه گذاری است.در این بخش مشخص میکنیم که قصد خرید یا سرمایه گذاری بروی سهام یا حق تقدم چه شرکتی و با چه قیمتی داریم. مشخص است که سرمایه گذار باید قبل از درج قیمت و خرید خود تصمیم خود را گرفته باشد.قیمت خرید از طرف سرمایه گذار میتواند قیمت بازار – قیمت معین – یا سقف قیمت باشد.

 

درخواست خرید سهام به قیمت بازار:

در این نوع درخواست سرمایه گذار قیمت سهمی که قصد خرید آنرا دارد در فرم تعیین نمیکند اما در ستون حداکثر قیمت ، قیمت روز یا بازار را قید میکند. در این حالت کارگزار با برسی قیمت های پیشنهاد شده از دیگر فروشندگان که قصد فروش سهمی که شما قصد خریدش را دارید، با پایین ترین یا مناسب ترین قیمت پیشنهادی برای شما خریداری میکند .

بعد از اینکه معامله انجام شد کارگزار موظف است یک روز بعد از انجام معامله خرید نوعی رسید انجام معامله به سرمایه گذار بدهد.این رسید یک سند رسمی نیست بلکه در آن اطلاعات تعداد و نوع و قیمت سهام خریداری شده به همراه کارمزدهای کسر شده قید شده است. همچنین سرمایه گذار یک روز بعد از انجام معامله میتواند به شرکت کارگزاری مراجع نماید و گواهی نقل و انتقال و سپرده سهم خود را که حکم سند سهام خریداری شده را دارد دریافت نمایید.

چگونگی فروش سهام

 

فرآیند فروش سهام در بورس اوراق بهادار تهران همانند فرآیند خرید است، اما در مراحل اولیه، نیاز به اقداماتی متفاوت از چرخه خرید دارد. در این قسمت چرخه فروش سهام با تأکید بر تفاوت‌ها توضیح داده می‌شود. در این مرحله فروشنده سهام با مراجعه به کارگزار فرم درخواست فروش را تکمیل و همراه کپی شناسنامه و اصل سهام یا گواهی نقل و انتقال سهام و سپرده سهام به کارگزار تحویل می‌دهد. تفاوت اصلی فرم درخواست فروش با درخواست خرید در قسمتی است که براساس آن سرمایه‌گذار به کارگزار برای فروش سهام خود و انجام مراحل و تشریفات ثبت و انتقال سهام، وکالت می‌دهد. فرم درخواست فروش در چهار نسخه برای کارگزار، شرکت خدمات بورس،  فروشنده و بایگانی تهیه و تنظیم می‌شود. همانطوریکه گفته شد برای فروش سهام هم باید فرم مخصوص فروش سهام را تکمیل نمود یعنی درست مانند مراحل خرید.اما در فرم فروش یک بخش آن وکالتنامه   است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی